Potřebujete oživit svůj dokument? Zkuste použít text vyplněný obrázkem. Postup k jeho vytvoření si přečtěte níže.
Návod
- Do textového rámce vložte text. Nastylujte jej. Výhodné je použít tučný řez (bold, extrabold, heavy).
- Označte rámec, pravý klik, Konverze na | Obrysy.
- Pomocí Objekt | Zrušit seskupení nebo klávesové zkratky Ctrl + Shift + G rozdělte text na jednotlivá písmena.
- Poté spojte text v jeden tvar v Objekt | Kombinovat mnohoúhelníky.
- Přeměňte objekt z tvaru na obrázkový rámec pravým klikem, Konverze na | Obrázkový rámec.
- Nahrajte do rámce obrázek pravým klikem, Vložit obrázek, upravte pozadí dle potřeby.
Škoda, že se v jiných programech tohle dělá daleko snáz a je to otázka několika sekund… V této souvislosti bych se chtěl zeptat, jaký do všech důsledků je vlastně rozdíl ve Scribusu mezi Beziérovou křivkou a Mnohoúhelníkem? Samozřejmě základní rozdíl vím, ale kdy se hodí použít to a kdy zase něco jiného?
U Scribusu 1.4 technicky téměř žádný. Mnohoúhelník jde měnit na ostatní typy rámců (obrázkový, textový a jde změnit tvar ve Vlastnosti > Tvar). Bézierova křivka jde změnit pouze na mnohoúhelník.
U Scribusu 1.5, jak se funkce programu dále posouvají, se už začínají objevovat větší rozdíly (jako je tomu u Inkscape). Zatímco Bézierova křivka umožňuje editovat tvar ve smyslu uzlů a řídících bodů, mnohoúhleník pak přímou editaci tvaru (např. z pětiúhelníku na šestiúheleník – dvojklikem na tvar). Podobné je to i s ostatními tvary – se spirálou a kruhovou výsečí. Tzn. Bézierova křivka je vhodná pro editaci uzlů a řídících bodů, zatímco mnohoúhelník k přímé editaci tvaru objektu.
Jak bude vývoj programu pokračovat, je pravděpodobné, že se budou metody editace tvaru postupně oddělovat a cílový stav bude asi jako u Inkscape. Např. po nakreslení obdélníku můžete měnit zakulacení rohů, po konverzi na Bézierovu křivku (Křivka > Objekt na křivku) už ne, ale zase je možné editovat uzly a řídící body.