Členění a rytmus I
Seriál byl vytvořen dle publikace Roberta Janáka Jak zpracovávat text při tvorbě posterů a prezentačních materiálů. Ve čtvrtém díle typografického seriálu bude řeč o členění textu. Členění textu vytváří určitý rytmus. Rytmus je obsažen v každém slovu (prostrkání písmen a kerningové páry), každém řádku (velikosti mezer mezi slovy), v každém odstavci (řádkový proklad), v každém sloupci.
1 První řádek prvního odstavce nepotřebuje odsazení. 2 Poslední řádek odstavce nesmí být kratší než odsazení prvního řádku následujícího odstavce. 3 Poslední řádek by neměl být na plnou šířku odstavce. 4 U velkých mezer snad-no vzniknou řeky. Jde o rušivé mezery v řádcích pod sebou. Sazba do bloku: V prvním odstavci se objevují mezislovní mezery téměř v pravidelné šířce a vytváří tím potřebný rytmus. Pro srovnání uvádím, že běžná mezislovní mezera základního řezu zde použitého fontu „Minion Pro“ má šířku 1⁄3 em. Mezery v druhém odstavci tvoří příliš nevyváženou plochu textového bloku; každý řádek má mezery v jiné šířce. Mezery třetího odstavce jsou již tak velké, že trhají text na řádku a vytváří řeky.
Členění a rytmus II
Každá mezera tvoří kontrast v písmu, dává textu rytmus a napětí. K rozdělení stránky na určité části lze přirozeně pomocí mezer mezi jednotlivými textovými celky. Koživení sazby lze použít linek, buletek a dalších jednoduchých tvarů.
Použití horizontálních linek může být předdefinováno v nastavení stylu odstavce. Buletka může být předdefinována u „nečíslovaného seznamu“. Tvar a tučnost buletky pak závisí na použitém fontu.
- Linka pod textem nesmí protínat písmo.
- Za číslem musí následovat tečka. Zápis „1)“ by byl nesprávný.
- První řádek odstavce pod seznamem nesmí být odsazen, jinak by sazba byla matoucí.
V sazbě číslovaného seznamu se velikost předsazení čísla či písmene změní před každou položkou podle šířky těch nejširších ze znaků. Pokud je sazba s vícecifernými čísly, je možné odsadit čísla doprava jako v ukázce.
Členění a rytmus III
Velikost běžné mezislovní mezery je definována ve fontu. Pohybuje se mezi hodnotami 1/4 a 1/3 čtverčíku.
Šířka běžné mezery u písma Verdana je 1/3 čtverčíku (em). Toto písmo je oblíbené pro svou vyjímečnou čitelnost v malých velikostech. Díky větší střední výšce písma jsou dobře čitelné minusky. Navíc je velikost písma úmyslně zkreslena výrazně zmenšenou kuželkou, která dosahuje jen k horní dotažnici. Tato odchylka tvoří asi 1/⁄5 (20 %) z deklarované velikosti písma.
Při 120% řádkovém prokladu u písma Verdana se znaky slévají, proto je nutné volit proklad vyšší.
Členění a rytmus V
Rozdělení stránky na jednotlivé sazební obrazce musí sledovat významové celky. Proto v této fázi tvorby posteru musí mít text propracovanou strukturu, aby se s ním dalo graficky pracovat.
Podle barvy zvoleného řezu písma, resp. jeho tučnosti, je velmi ovlivněna čitelnost. Na tučném řezu je velmi vidět špatný a tedy nevyrovnaný kerning. Čím je písmo tučnější, tím se stává hůře čitelné.
Prostrkáním písmen se snižuje kontrast textu vůči pozadí, a paradoxně na sebe text upoutává větší pozornost. Zvýšená pozornost se projeví na tu část textu, kde dochází k porušení rytmu volnějšími mezerami mezi písmeny. Různých zákonitostí naleznete určitě více, pokud se budete řídit citem.
Řádkový rejstřík znamená, že účaří u běžného odstavcového textu bude ve všech sloupcích na stránce ve stejné výšce. Porušení řádkového rejstříku je velkou chybou i v sazbě novin.